Promotors de la iniciativa
  • Associació Rebobinart
EXPERIÈNCIA 5

Rebobinart, una iniciativa emprenedora d’art urbà

Antecedents i finalitat

L’Associació Rebobinart es va fundar l’any 2012 sota una clara filosofia social que posa l’art urbà al servei de la dinamització social i cultural de l’espai públic. Són experts en el desenvolupament de projectes socials per mitjà de l’art urbà de qualitat i treballen per fomentar les expressions més elaborades de l’art urbà i desestigmatitzar la percepció d’una forma artística que sovint ha estat considerada vandàlica i invasiva.

Fomenten una visió de l’art urbà professional posant-lo al servei de la societat mitjançant la creació de projectes que s’arrelen en el territori, que aporten un valor afegit a l’espai urbà i que generen una nova via de comunicació amb la ciutadania propiciant l’esperit crític i transmetent missatges de caràcter social en cadascun dels projectes generats.

Serveis / productes

  • Gestió d’espais cedits pels districtes de la ciutat que emet permisos per pintar a les persones que ho demanin
  • Organització de concursos, festivals i exposicions de diversa naturalesa entre els participants ordinaris i amb artistes convidats
  • Contacte amb les entitats i les associacions dels barris i establiment de col·laboracions
  • Programa pedagògic per fer tallers de formació en instituts i escoles

Gestió de murs: aplicació Murs Lliures

Es tracta d’una aplicació que emet permisos per pintar a les persones que ho demanin, de manera individual o per a projectes més grans i concrets. L’aplicació ja té 2.500 usuaris i s’han gestionat 2.000 permisos per poder pintar en el quilòmetre i mig de murs que l’Ajuntament ha cedit per pintar-hi, amb l´objectiu de democratitzar l’art.

Accions amb escoles

Es duen a terme tallers de formació en instituts i escoles, en els quals els formadors seran els mateixos participants: “Estem entrant a escoles per poder fer tallers de grafitis que no només consisteixen a pintar el pati de l’escola, sinó que intentem explicar als alumnes què significa i quines responsabilitats implica pintar a l’espai públic. Cada nen pren un rol: artista, alcalde, propietari d’una finca, etc., i així entenen totes les parts implicades. Finalment, de manera participativa i democràtica, decideixen com pintaran el pati de l’escola”.

El grafiti pot ser publicitat

Una línia de negoci és fer intervencions en murs, muralisme, de manera publicitària per a marques que subvencionen certs artistes. Aquests murs que gestionen es repinten any rere any. No cal que una empresa subvencioni un mural. Rebobinart també gestiona accions en murs coordinades per un artista en què els veïns acaben executant l’obra. S’han pogut veure exemples d’això als barris de Sant Martí, Sants o Poblenou en finques públiques de Barcelona.

Organització de concursos, festivals i exposicions

Un exemple és l’Ús Barcelona, la segona edició del qual es va celebrar el 9 i 10 de maig al carrer de Pere IV, entre Fluvià i Selva de Mar. En l’edició de 2014, que es va fer als antics Encants Vells, 9.000 persones es van acostar al festival. Aquest any entre els 56 artistes participants es van pintar 600 m2 de murs i 2.300 m2 de terra.

Reconeixements

Entre els nombrosos projectes desenvolupats per la plataforma, destaquen la creació de projectes socioeducatius per a infants i joves, l’organització del festival Ús Barcelona i la gestió d’espais legals per a la intervenció artística, Wallspot.

Han obtingut diversos reconeixements com ara el 1r Premi d’Emprenedoria Social de Barcelona Activa l’any 2015, el premi Cuixart en reconeixement a la trajectòria de l’entitat l’any 2016 o el Premi BDigital Congress pel projecte Murs Lliures (actualment anomenat Wallspot) l’any 2012.

Internacionalitzar el projecte

L’empresa va néixer fa uns quatre anys. L’evolució i el creixement de Rebobinart han estat molt acompanyats per Barcelona Activa: “Ens han ajudat a saber què som, perquè realment cada sis mesos estem canviant molt les activitats que fem”, afirmen els seus membres. En aquests anys, han voltat per universitats fent conferències i es disposen a internacionalitzar el projecte Murs Lliures: “Ens han trucat i ens volen a Cuba, la Xina, Toronto, Istanbul, Rio de Janeiro, Sao Paulo, Portugal, etc. Volem experimentar què es pot fer i què no es pot fer amb l’art al carrer tenint en compte que les realitats són molt diferents en els diversos països, però continuarem explorant”.

Paraules clau
#Dinamització Social i Cultural #Gestió Col·lectiva #Desestigmatització #Art Urbà