Els contactes directes els conformen aquelles persones que coneixes i tractes personalment, amb les quals pots contactar amb facilitat. Acostumen a ser familiars o amistats properes, per tant, el seu nombre és limitat.
Saben de tu i de com ets com a professional i poden ajudar-te oferint oportunitats, donant veus, proporcionant altres contactes... Pertanyen al teu entorn personal però també al professional.
És important saber de quina informació disposa cada contacte i proposar una acció concreta. Per exemple: Coneixes algú que treballi en aquest sector? En aquesta empresa? Em pots presentar la Sílvia, que era responsable de recursos humans de l’empresa? Em pots recomanar alguna jornada del sector que trobis rellevant?
Tot i que els teus contactes directes són persones molt properes a tu, convé que recordis la filosofia que hi ha d’haver darrere de la xarxa. La confiança que pots tenir amb elles no s’ha de traduir en pressió o insistència, ni en traslladar la teva responsabilitat. Pensa, sobretot, en com els pots ser d’ajuda, actua amb generositat, agraint sempre i de manera sincera l’ajuda que rebis.
Els teus contactes directes tenen la seva pròpia xarxa. Les persones que conformen aquesta xarxa són els teus contactes indirectes, també coneguts com a contactes de segon grau. Amb ells, a diferència dels directes o de primer grau, la interacció és més esporàdica, ja que pertanyen a cercles socials diferents al teu.
És per aquest motiu que si vols teixir una xarxa de contactes efectiva cal arribar a aquestes persones que no coneixes directament, però tens la possibilitat d’accedir-hi, en la mesura que són contactes dels teus contactes.
La clau del networking és arribar als contactes dels teus contactes, de tal manera que la teva xarxa s’amplia notablement. No t’oblidis de fer referència al contacte comú i pensa també a connectar persones de diferents entorns que creus que poden compartir l’interès en relacionarse.
Atès que aquests contactes no els coneixes directament i no hi tens tracte personal, de tu depèn oferir-los una imatge de professional competent en el teu camp. Les accions de networking ajuden a difondre la nostra marca personal, alhora que ens permeten mantenir-nos al dia i aprendre de les altres persones.